JK dirbtinio intelekto planai siekiant mažinti biurokratiją

Praėjus savaitei po to, kai Jungtinės Karalystės vyriausybė paskelbė apie plataus masto planą investuoti į dirbtinį intelektą, pateikiu daugiau detalių, kaip šie planai bus įgyvendinami viešajame sektoriuje.

Šarūnas Dignaitis Kerpė

1/23/20253 min read

Darbotvarkėje: DI asistentai, skirti spartinti viešąsias paslaugas; duomenų dalijimosi susitarimai tarp atskirų departamentų; ir naujas DI įrankių rinkinys, pavadintas „Humphrey“ – pagal veikėją iš senos britų politinės situacijų komedijos – siekiant pagreitinti valstybės tarnautojų darbą.

Planai bus oficialiai pristatyti spaudos konferencijoje, kurią ves Mokslo, inovacijų ir technologijų departamentas kartu su Darbo ir pensijų bei Sveikatos ir socialinės priežiūros departamentais.

Pasak JK vyriausybės svetainės, šių projektų įgyvendinimas kol kas yra labai ankstyvoje stadijoje. Pavyzdžiui, planas integruoti daugiau DI paslaugų į Nacionalinės sveikatos tarnybos (NHS) veiklą yra tik susitarimų stadijoje, kurioje įsipareigojama šią idėją įgyvendinti. Kiti projektai pateikia nuorodas į „Github“ saugyklas, kur galima apžvelgti iki šiol jau atliktą darbą.

Kol kas neaišku, kiek žmonių dirba prie šių projektų ir kokie trečiųjų šalių įrankiai, pavyzdžiui, didieji kalbų modeliai, yra naudojami.

Pagrindinis šių projektų tikslas – efektyvumas. Vyriausybė šiuo metu kasmet išleidžia apie 23 milijardus svarų technologijoms, o idėja – šias lėšas panaudoti kiek modernesniu būdu.

„Lėtos technologijos per ilgai trukdė mūsų viešosioms paslaugoms, ir tai mums visiems tai kainuoja beprotiškai daug laiko ir pinigų. Jau nekalbant apie galvos skausmą ir stresą, kurį jaučiame, kai esame laikomi eilėje arba priversti eiti ir pateikinėti popierines formas“, – sakė valstybės sekretorius Peteris Kailas. „Mano departamentas įdarbins DI. Mes naudosime technologijas, kad ryžtingai pakeistume absurdišką viešojo sektoriaus požiūrį į duomenų dalijimąsi ir bendradarbiavimą, kad padėtume žmonėms, kuriems jis skirtas.“

Planai apima naujos komandos kūrimą Mokslo ir inovacijų departamento viduje, kuri vadovautų projektams – tai šiek tiek panašu į JAV veikiančią DOGE iniciatyvą (čia kalbu apie Elono Musk’o iniciatyvą mažinti biurokratiją), tačiau ją sukūrė ir valdo ne technologijų magnatai, o vyriausybės darbuotojai.

Mokslo ir inovacijų departamento dėmesys pradiniame etape sutelkiamas į tris pagrindines sritis:

  1. Valstybės tarnautojų darbas. „Humphrey“, pavadintas pagal sąmoningą ir gudrų asistentą, kurį legendiniame seriale „Taip, ministre“ ir „Taip, premjere“ suvaidino velionis Nigelis Hawthorne'as, – tai programų rinkinys, skirtas sumažinti kasdienį valstybės tarnautojų darbo krūvį, daugiausia susijusį su didžiuliu kiekiu duomenų, kuriuos jie turi perskaityti ir apdoroti.

    • „Consult“ – įrankis, skirtas per kelias valandas perskaityti ir apibendrinti „tūkstančius“ atsakymų į konsultacijas (tai yra pagrindinis būdas, kuriuo vyriausybė atsižvelgia į suinteresuotųjų šalių ir visuomenės grįžtamąjį ryšį).

    • „Parlex“ leis valstybės tarnautojams užklausti ir skaityti diskusijas parlamente, kurios yra susijusios su jų rengiamais įstatymų projektais ar kitais politiniais dokumentais.

    • „Minute“ – saugi transkripcijos paslauga, skirta rengti susitikimų užrašus.

    • „Redbox“ padeda rengti santraukas ir politinius dokumentus.

    • „Lex“ yra orientuotas į pagalbą valstybės tarnautojams, ieškantiems susijusių teisinių duomenų.

  2. Viešųjų paslaugų greitinimas. Šios iniciatyvos tikslas – spręsti biurokratijos problemas, kurių JK yra itin daug, pavyzdžiui, 100 000 skambučių, kuriuos kasdien gauna mokesčių tarnybos, arba būtinybė asmeniškai užregistruoti mirties faktą ar kitas absurdiškas praktikas. Mokslo ir inovacijų departamentas mano, kad tokių procesų pertvarkymas ir jų automatizavimas, pasitelkiant DI, galėtų sutaupyti apie 45 milijardus svarų per metus. Tačiau kolkas neaišku, ar šis skaičius apskaičiuotas atėmus DI paslaugų kūrimo ir valdymo išlaidas.

  3. Bendradarbiavimo tarp departamentų didinimas. Tai apima duomenų dalijimąsi, siekiant paspartinti paslaugų įsigijimą ir jų veikimą.

Bendrai paėmus, šie projektai rodo, kad vyriausybė rimtai nusiteikusi savo naujojo DI progreso atžvilgiu. Tačiau tai taip pat kelia daugybę klausimų.

Pavyzdžiui, duomenų dalijimosi atveju Mokslo ir inovacijų departamentas teigia, kad vadovaujasi „sveiko proto“ principu. Centriniai vyriausybės departamentai, tokie kaip mokesčių ir muitų tarnyba ir Verslo bei prekybos departamentas, galėtų, pavyzdžiui, dalintis duomenimis su vietos valdžiomis tiriant sukčiavimus. Bet kas nutiks su asmens duomenų apsauga, kai duomenys bus dalinami į kairę ir į dešinę?

Kitas galimas klausimas – „Humphrey“ įrankių patikimumas: šiuo metu Mokslo ir inovacijų departamentas teigia, kad kai kurios ankstyvosios programos yra tik bandomos, tačiau kyla klausimas, kiek vyriausybė pasitikės DI rezultatais. Taip pat reikės spręsti žmogiškuosius iššūkius. Kaip pažymi vienas buvęs valstybės tarnautojas, dabar dirbantis DI įmonėje, ankstesnės pastangos kurti programas, kurios peržengtų departamentų ribas, ne visada buvo sėkmingos. Bendradarbiavimas, finansavimas ir įgaliojimai galiausiai bus svarbiausi veiksniai, kurie lems šių planų sėkmę arba žlugimą.